Omavalvontasuunnitelma Kymsote
Kirjoita tekstisi tähän...
Avustajasi C.B. Oy
y-tunnus: 3119852-3
OMAVALVONTASUUNNITELMA
Vastuuhenkilönä
Toiminnasta vastaava ja riskienhallinta
Christina Brandt
christina.brandt@elisanet.fi
Asiakaspalveluvastuu ja tietosuoja
Christina Brandt
christina.brandt@elisanet.fi
Toiminta-ajatus
Avustajasi C.B. Oy on kotipalvelun tukipalveluita vanhuksille ja vammaisille
tuottava yksityinen yritys. Avustajasi C.B. on perustettu 21.2.2020.
Palveluitamme tarjotaan koko Suomen alueelle.
Vanhuksille palveluina ovat kotipalvelun tukipalvelut kuten siivous, suihkutus,
kauppa-asiointi ja ruokailu, pyykkihuolto, saattajapalvelu asiointiin ja
harrastuksiin sekä muuhun osallistumiseen. Sotaveteraaneille tuotan kotona
asumista tukevia palveluita.
Vammaisille sekä kehitysvammaisille palvelua tarjotaan kotipalvelun
tukipalveluna, henkilökohtaisena avustajana, asiointiapuna,
tukihenkilötoimintana.
Omaishoitoperheille tarjoamme omaishoitajan vapaan ja virkistäytymisen
lomitusta kotipalvelun tukipalveluna. Palvelua tarjoamme perheille, joissa
omaishoidettava on aikuinen.
Terveydenhuollon palveluita tai hoidollisia toimia emme tuota.
Arvot ja toimintaperiaatteet
Kaikissa palveluissa kunnioitamme ihmisen itsemääräämisoikeutta ja kaikki
asiakkaamme ovat yhdenvertaisia keskenään. Periaatteena on, että jokainen
ihminen on arvokas omana itsenään.
Toimintaperiaatteena on tuottaa palvelut yhteistyössä asiakkaan kanssa ja hänen
toiveensa kuullaan ja otetaan huomioon. Asiakkaalle annetaan valinnan
mahdollisuuksia sekä pyritään ne toteuttamaan kaikin mahdollisin keinoin.
Toiminta perustuu avoimuuteen sekä yhdessä tekemiseen. Noudatamme
täydellistä vaitiolovelvollisuutta, mutta asiakkaan halutessa voi hänen omainen
tai läheinen olla mukana yhteistyössä.
Riskinhallinta
Koko toiminta-ajatus pyrkii minimoimaan palvelun riskit sekä asiakkaalle että
työntekijälle. Luotamme asiakkaan arvostelukykyyn ja pyrimme toimimaan
asiakkaan toiveita kunnioittaen. Haluan turvallisen palvelutilanteen asiakkaalle
ja työntekijälle työntekopaikasta riippumatta.
Riskinhallinnan menettelytavat
Riskitilanteet arvioidaan asiakkaan yksilöllisessä palvelusuunnitelmassa. Nämä
huomioidaan työhön perehdytyksessä, joka tehdään asiakkaan ja palvelun
tuottajan kanssa yhdessä. Sovitut käytänteet kirjataan asiakkaan yksilölliseen
palvelusopimukseen. Mahdolliset epäkohdat ja riskien minimoinnit otetaan
huomioon jo suunnittelussa, josta ne myös siirtyvät käytäntöön yksilöidysti.
Mikäli kuitenkin riskitilanteita tai haittoja ilmenee, ennakoinnista huolimatta,
tulee tilanteet tai toiminnot selvittää, kirjata ja tehdä korjaavia toimenpiteitä
vahinkojen tai tapaturmien välttämiseksi. Tilanteita havainnoidaan jatkuvasti.
Riskinhallinnan työnjako
Työntekijöille laaditaan erillinen perehdytyskansio, jossa kirjalliset ohjeet
apuvälineiden käytöstä sekä toimintakäytänteet erilaisiin riskitilanteisiin.
Saattajapalvelussa tulee henkilöstön hallita liikkumisen apuvälineiden käyttö
vaihtelevassa maastossa, kyetä huomioimaan sääolot, esteiden ylityksissä esim.
kadun reunat, siirtymistilanteissa pyörätuoliin tai pyörätuolista, havainnoitava
turvavyön ja jalkalautojen tarve erityisesti kun liikutaan kodin ulkopuolella.
Rollaattorin käytössä voi myös tulla tilanteita, jolloin apua tarvitaan esim.
kynnykset, oviaukot, tien ylitykset ja kävelykepin tai valkoisen kepin käyttäjä
tarvitsee joissain tilanteissa kyynärvartta tuekseen, joka saattajapalvelussa on
kyettävä havainnoimaan. Saattajapalvelussa liikutaan jalkaisin, julkisia
liikennevälineitä käyttäen tai asiakkaalle myönnetyllä sote-taksilla.
Siivouspalvelussa käytetään asiakkaiden omia siivousvälineitä ja aineita.
Siivousaineita annostellaan annosteluohjeiden mukaan ja palautetaan käytön
jälkeen sekä siivousaineet että tarvikkeet niille kuuluviin paikkoihin. Siivous
toteutetaan asiakkaan toivomalla tavalla ja työjärjestyksellä. Poistuessa
asiakkaalta viedään roskat jätelaatikkoon.
Riskien tunnistaminen
Ohjaan työntekijöitä erilaisten ihmisten kohtaamiseen myös kirjallisin ohjein,
jotta työn henkinen ja fyysinen kuormittavuus olisi mahdollisimman minimoitu.
Huomioimme myös muuttuvat tilanteet ja pyrimme siihen, että työpaikat
vakiintuisivat, jotta usein toistuva työpaikan vaihtuvuus ei rasittaisi
työntekijöitä. Uskomme, että täten myös asiakastyytyväisyys olisi
maksimaalinen.
Riskien käsitteleminen
Mahdolliset reglamaatiot otamme vakavasti ja ne selvitetään sekä pyritään
löytämään ratkaisu yhteistyössä asiakkaan kanssa tai asiakkaan ja hänen
läheisen kanssa sekä työntekijän kanssa. Reglamaatiot myös kirjataan
toimintakertomukseen, joka toimitetaan palvelun myöntäneelle
kunnalle/kaupungille vuosittain palveluntuottajan toimesta. Asiakkaalla on aina
oikeus reglamoida myös palvelun myöntäneelle taholle sekä heidän johtavalle
taholle tai sosiaaliasiamiehelle.
Reglamointimahdollisuudet:
Sosiaaliasiamies on puolueeton henkilö, joka toimii asiakkaiden edun turvaajana.
Yhteystiedot
Sosiaalihuollon asiat: kaikki Kymsoten kunnat
Potilasasiat: Haminan, Kotkan, Miehikkälän ja Virolahden terveysasemat, laitoskuntoutus Hoiku
Yksityiset terveyspalveluyritykset:
Kymenlaakso
Heli Kulmala
Sosiaali- ja potilasasiamies
Karhulan teollisuuspuisto
Pajatie 69
48600 Kotka
puh. 040 728 7313
Puhelinaika pääsääntöisesti
ma 12-15, ti, ke, to 9-11
Henkilökohtaista käyntiä varten aika varataan etukäteen.
Sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi@socom.fi
Korjaavat toimenpiteet
Kaikki mahdolliset ja havaitut riskit työolosuhteissa pyritään korjaamaan
ennakolta, mutta myös esiin tulevat riskit tai haitat havainnoidaan sekä tehdään
korjaavia toimenpiteitä yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Henkiselle ja fyysiselle väkivallalle meillä on nolla toleranssi. Niin asiakkaan
kuin työntekijän osalta. Mikäli havaitsemme väkivaltaa, puutumme siihen
välittömästi. Väkivalta johtaa aina palvelusopimuksen/työsopimuksen
purkamiseen.
Muutoksista ilmoittaminen
Sekä asiakkaalla että työntekijällä on velvollisuus ilmoittaa mahdollisista
muutoksista palvelun suorittamisessa, jotta riskit voidaan arvioida uusien
tilanteiden osalta ja ennakolta huomioida ja täten eliminoida.
Henkilöstön rekrytointi
Henkilöstö rekrytoidaan yhteistyössä asiakkaan kanssa. Palvelutarpeen
suunnittelussa pyritään selvittämään asiakkaan tarpeet ja näkemys työnkuvasta,
jonka pohjalta rekrytointi aloitetaan. Työhaastattelut suoritetaan yhdessä
asiakkaan kanssa, sillä työ tapahtuu asiakkaan kotona, joten työntekijän ja
asiakkaan kemioiden on kohdattava ja työntekijän tulee herättää asiakkaan
luottamus ensisijaisesti.
Työsuhteessa noudatetaan yksityisen sosiaalialan työehtosopimusta, myös
palkan osalta.
Vaitiolositoumus allekirjoitetaan työntekijän kanssa työsopimusta tehdessä.
Samoin asiakkaan avainten luovutuksesta tehdään kirjallinen sopimus, johon
kirjataan myös kuinka avaimet tulee palauttaa.
Työntekijän työterveyshuolto on turvattu sairaanhoitajan ja työterveyslääkärin
toimesta. Työhygieniasta opastetaan perehdytyksessä. Mahdollisista
suojavaatetuksista sovitaan asiakkaan kanssa ja ne kirjataan asiakkaan
palvelusuunnitelmaan.
Työnantaja on vakuuttanut työntekijät lakisääteisin vakuutuksin vakuutusyhtiö
Ifissä. Aineellisia vahinkoja varten on yrityksellä vastuuvakuutus.
Henkilöstön perehdytys ja täydennyskoulutus
Työntekijöille annetaan vahva perehdytys yhteistyössä asiakkaan kanssa sekä
erillinen perehdytyskansio, jossa yleisimpien apuvälineiden käyttöohjeet sekä
toimintaopas haastaviin tilanteisiin.
Panostan työhyvinvointiin virkistyspäivillä ja koulutuksella, jotta työ pysyisi
motivoivana ja mielenkiintoisena sekä työergonomialtaan turvallisena.
Edellytän työntekijöiltä hätäensiapukoulutusta sekä hygieniapassia ja nämä
tulee olla suoritettuna ennen työn vakinaistamista.
Asiakastyytyväisyys
Pyrimme pitämään yhteyttä asiakkaisiin, jotta voimme olla vakuuttuneita
asiakassuhteen toimivuudesta ja tarvittaessa päivitämme palvelusuunnitelmaa ja
palvelusopimusta. Tarjoamme mahdollisuuksia avoimeen keskusteluun.
Pyrimme havainnoimaan mahdolliset erimielisyydet jo ennakolta.
Omavalvontasuunnitelma
Omavalvontasuunnitelma on laadittu yrityksen perustamisvaiheessa ja sitä
päivitetään tarvittaessa, mutta kuitenkin vuosittain. Omavalvontasuunnitelma
on julkinen ja se sisällytetään perehdytyskansioon työntekijöille sekä annetaan
asiakkaille palvelusuunnitelman liitteenä. Omavalvontasuunnitelma tulee
julkisena yrityksen nettisivuille.
Tietosuojaseloste
Tietosuojaseloste on laadittu ja se on nähtävänä julkisesti yrityksen nettisivuilla.
Tietosuojavastaavana toimii Christina Brandt christina.brandt@elisanet.fi
Oikeusperuste ja henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
Henkilötietojen käsittelyn perusteena on asiakkaan suostumus, asiakkaan ja
Avustajasi C.B. Oy:n välisen asiakassuhteen hoitaminen, kehittäminen ja
seuranta. Asiakkaan henkilötietoja voidaan käsitellä seuraavissa
käyttötarkoituksissa: asiakassuhteen aikainen viestintä, markkinointi,
asiakassuhteen hoitaminen ja palvelutietojen välittäminen sekä palvelujen
tarjoaminen, mielipidekyselyiden toteuttaminen sekä muut vastaavat
lainmukaiset käyttötarkoitukset.
Rekisterin tietosisältö
Rekisteri voi sisältää seuraavia tietoja: nimi, asiakasnumero, osoite,
puhelinnumero, sähköpostiosoite, ikä, sukupuoli, ammatti, äidinkieli,
mahdollinen huoltaja/edunvalvoja, asiakasta avustaneiden henkilöiden nimet,
asiakkaan toiveet ja palautteet, mahdolliset luvat ja suostumukset sekä muut
mahdolliset asiakkaan suostumuksella kerätyt tiedot.
Säännönmukaiset tietolähteet
Rekisterin tiedot ovat peräisin asiakkaalta itseltään puhelimitse, suullisesti ja
kirjallisesti tai asiakkaan palvelujen käytöstä ja asioinnista syntyvät tiedot.
Tietojen säännönmukaiset luovutukset ja tietojen siirto EU:n tai ETA:n
ulkopuolelle
Avustajasi C.B. Oy ei säännönmukaisesti luovuta rekisterin tietoja yrityksen
ulkopuolisille tahoille. Tietoja voidaan kuitenkin satunnaisesti luovuttaa
Suomen tietosuojalainsäädännön mukaisesti ja sen asettamissa rajoissa. Tietoja
ei säännönmukaisesti siirretä tai luovuteta EU:n tai Euroopan talousalueen
ulkopuolelle.
Rekisterin suojauksen periaatteet
Rekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta ja tietojärjestelmien avulla
käsiteltävät tiedot suojataan asianmukaisesti. Kun rekisteritietoja säilytetään
Internet-palvelimilla, niiden laitteiston fyysisestä ja digitaalisesta tietoturvasta
huolehditaan asiaankuuluvasti. Rekisterinpitäjä huolehtii siitä, että tallennettuja
tietoja sekä palvelimien käyttöoikeuksia ja muita henkilötietojen turvallisuuden
kannalta kriittisiä tietoja käsitellään luottamuksellisesti ja vain niiden
työntekijöiden toimesta, joiden työnkuvaan se kuuluu.
Tarkastusoikeus ja oikeus vaatia tiedon korjaamista
Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus tarkistaa rekisteriin
tallennetut tietonsa ja vaatia mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai
puutteellisen tiedon täydentämistä. Mikäli henkilö haluaa tarkistaa hänestä
tallennetut tiedot tai vaatia niihin oikaisua, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti
rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää
todistamaan henkilöllisyytensä.
Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuojaasetuksessa säädetyssä ajassa
(pääsääntöisesti kuukauden kuluessa).
Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
Rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus pyytää häntä koskevien
henkilötietojen poistamista rekisteristä. Rekisteröidyillä on muut EU:n yleisen
tietosuoja-asetuksen mukaiset oikeudet kuten henkilötietojen käsittelyn
rajoittaminen tietyissä tilanteissa. Pyynnöt tulee lähettää kirjallisesti
rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää
todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n
tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa (pääsääntöisesti kuukauden kuluessa).
Yrityksen kehitystä seurataan ja tarvittaessa toimintaa muutetaan, jotta
arvomme säilyvät. Yrityksemme arvot toimivat ohjenuoranamme.
Tampereella 14.4.2020
Avustajasi C.B. Oy
Christina Brandt
Toimitusjohtaja